چمن مصنوعی پینت بال

چمن مصنوعی پینت بال و معرفی انواع آن

در چند سال اخیر بازی پینت بال به یک فعالیت محبوب آخر هفته ها تبدیل شده که این بازی به دلیل هیجان، ترس و ماجراجویی طرفداران زیادی پیدا کرده است. بازی پینت بال در زمین های تخصصی که پوشیده از چمن است انجام می شود؛ اما با توجه به اینکه شرایط بازی بصورتی است که بازیکنان مدام در حال غلط زدن هستند نیاز به یک زمین صاف، نرم و هموار مانند چمن مصنوعی دارد. چمن مصنوعی پینت بال یک گزینه بسیار ایده آل برای استفاده در این زمین بازی می باشد.

پینت بال ورزشی گروهی است و قواعد بازی به این صورت می باشد که هر شرکت کننده تلاش بر حذف گروه مقابل دارد و این ورزش نخستین بار توسط هایل نویل و چارلز گارین معرفی شد.

چمن مصنوعی پینت بال چیست؟

چمن مصنوعی پینت بال

بازی پینت بال هم مانند زمین فوتبال، تنیس و سایر ورزش های محبوب نیاز به زمین مقاوم، ضربه پذیر و ماندگار دارد. چمن مصنوعی کفپوشی بسیار مناسب برای انجام این بازی است؛ زیرا این محصول علاوه بر ضربه پذیری بالا و زیبایی، از لغزش بازیکنان جلوگیری می کند. زمانی که ورزش پینت بال را روی چمن مصنوعی بازی می کنید، احتمال آسیب دیدگی بسیار کمتری وجود دارد.

یکی از اجزای مهم بازی پینت بال استفاده از سنگرهای میدانی است، که با استفاده از چمن مصنوعی پوشیده شده تا بازیکنان بتوانند خود را از دید دشمنان پنهان کنند. همچنین این محصول با تکنولوژی برتر در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار مقاوم است و از موادی تشکیل شده که برای محیط زیست آسیب زا نیست.

زمین بازی پینت بال

ذهنیت اکثر افراد برای ورزش پینت بال فقط چند ساعت تفریح با دوستان خود در زمین بازی است؛ در صورتی که محیط‌ بازی پینت‌ بال به سه بخش آموزشی، تفریحی و مسابقات طبقه بندی می شود:

زمین پینت بال برای آموزش

زمین آموزشی پینت بال باید دارای ویژگی های از قبیل زمین صاف، هموار، بدون شیب و دارای چمن مصنوعی نرم باشد تا میزان حوادث را کاهش دهد. محیط این بازی باید کاملا به وسيله توري فنس چمنی محصور شده باشد تا امنيت را تضمین کند؛ علاوه بر جداسازی فیزیکی و بصری در دو فضای مختلف، زیبایی و سرسبزی را خواهید داشت. ابعاد مناسب برای زمین آموزشی زمین بازی ۳۷×۲۲ متر است، که باید دارای حداقل 35 مانع بادی داشته باشد.

زمین پینت بال برای تفریح

انواع چمن مصنوعی پینت بال

زمین پینت بال بیشترین استفاده ای که دارد برای تفریح و سرگرمی افراد است و کمتر برای آموزش و مسابقات استفاده می شود. محیط زمین تفریحی در ابعاد مختلف و بسته به نوع بازی می تواند متغیر باشد؛ زیرا برخی از زمین های پینت بال دارای محیط بیابانی یا جنگلی هستند.

زمین پینت بال برای مسابقات

در مسابقات یکسری استانداردهایی در نظر گرفته می شود تا بازی خوبی ایجاد شود. مانند استفاده از تجهیزات مناسب بازی، استاندارد هایی در موانع بادی، لباس مخصوص، نبودن موانع تیز در زمین بازی و چمن مصنوعی نرم که همه این عوامل باعث می شود تا بازی خوبی رقم بخورد. ابعاد زمین پینت بال برای مسابقات باید در اندازه ۴۶×۳۸ متر با حداقل 43 مانع بادی باشد.

قواعد زمین پینت بال

زمین مسابقه پینت بال باید دارای قواعدی خاص برای بازیکنان باشد تا آسیبی به آنها وارد نشود.

  • زمین بازی باید صاف، بدون شیب باشد.
  • جنس این موانع به طور کلی به شکل بانکر (موانع بادی) است.
  • هر پرچم حداقل باید دارای 2 متر عرض باشد و در وسط مرز عرضی زمین قرار گیرد.
  • بازیکنان نباید تغیری در قواعد بازی ایجاد کنند.
  • افراد برای حضور در زمین پینت بال باید دارای کارت شناسایی باشند.

جنس چمن مصنوعی پینت بال

  1. الیاف پلی پروپیلن
  2. الیاف پلی اتلین
  3. ترکیبی از دو

چمن مصنوعی پینت بال از الیاف پلی پروپیلن، پلی اتلین یا ترکیبی از این دو ساخته می شود. الیاف های موجود در چمن مصنوعی پینت بال از جنس پلیمرهایی هستند که به راحتی پس از آغشته شدن به رنگ پاک می شوند؛ زیرا گلوله های رنگی از جنس پلی اتیلن گلیکول به همراه سایر مواد محلول در آب ساخته شده اند. به همین دلیل باعث می شود رنگ روی چمن مصنوعی پینت بال به راحتی پاک شود.

انواع چمن مصنوعی پینت بال

چمن مصنوعی با ارتفاع کم

برای زمین های وسیع با بودجه کم چمن مصنوعی ورزشی با ارتفاع کوتاه تا 15 میلیمتر بسیار مناسب است. همچنین این دسته از نظر شستشو و نظافت چمن مصنوعی نسبت به دیگر چمن ها بهتر هستند و بسیار راحتر انجام می شوند. طبیعتاً این دسته از چمن ها قیمت مناسب تری دارند و اقتصادی تر هستند. دقت شود اگر از چمن های الیاف کوتاه استفاده می کنید حتما از لایه ژئوتکستایل با گراماژ بالا در زیر چمن مصنوعی استفاده کنید تا به جبران الیاف کوتاه، ضربه پذیری چمن مصنوعی بالا رود. در این بین چمن های مصنوعی پاتینگ و پردیس 15 میلیمتری بهترین گزینه های این دسته می باشند.

چمن مصنوعی پاتینگ 15 میلیمتری با الیاف فر و متراکم یک گزینه بسیار عالی برای فضای های نسبتاً ورزشی سبک قابل اجراست و پاخوری بسیار مناسبی دارد. همچنین مدل پردیس 15 میلیمتری با الیاف مقاوم فیبریلت شده نیز در دسته چمن پرز کوتاه برای زمین پینت بال بسیار عالی است.

چمن مصنوعی با ارتفاع بلند

 چمن مصنوعی با تیغه بلند ظاهری زیبا و شباهتی نزدیک به چمن طبیعی دارد در صورتی که چمن مصنوعی پینت بال با تیغه کوتاه از این قضیه مستثنی است. در این نوع محصول به دلیل ارتفاع بلند تمیز کردن آن نسبت به حالت الیاف کوتاه مقداری سخت تر است. مدل های پردیس 25 میلیمتری، رویال، ویستا 25 نیز جز دسته چمن های قابل استفاده می باشند. قابل ذکر است که هر چه چمن مصنوعی دارای الیاف بلندتری باشد باید بافت متراکم تری داشته باشد تا از لهیدگی چمن در شرایط خشن حین بازی جلوگیری شود.

چمن مصنوعی دست دوم فوتبالی

یک گزینه عالی و به صرفه برای زمین های پینت بال، چمن مصنوعی فوتبالی دست دوم است. این دسته از چمن ها بدلیل ضخامت بالای الیاف مقاومت خوبی بعد از استفاده مجدد دارند. ولی انتظار زیبایی چندان بالایی از آن را نداشته باشید.

راهکار افزایش ضربه پذیری چمن مصنوعی پینت بال چیست؟

لایه ژئوتکستایل چمن مصنوعی تنیس

در ورزش پینت بال به دلیل جابه جایی های مداوم و پرت شدن بازیکنان بر روی چمن مصنوعی، نرمی و ضربه پذیر بودن چمن بسیار مهم است و شاید مهترین فاکتور برای بستر یک زمین پینت بال همین موضوع باشد. استفاده از یک لایه ضربه پذیر همانند ژئوتکستایل که یک لایه نمدی محسوب می شود، در زیر چمن مصنوعی قرار می گیرد و تا حد زیادی فرآیند ضربه پذیری را بر عهده می گیرد. دقت شود که لایه ژئوتکستایل در گرماژ یا به عبارتی در ضخامت های مختلفی تولید می شود. نوع 300 تا 600 گرمی آن برای زیر چمن مصنوعی زمین پینت بال بسیار مناسب است. هر چه ارتفاع الیاف چمن مصنوعی کوتاه تر باشد باید از لایه ژئوتکستایل ضخیم تری استفاده کنیم.  

مزایای استفاده از چمن مصنوعی پینت بال

  • ایمنی برای بازیکنان

افرادی که پینت بال بازی می کنند اغلب یک بازی خشن را انجام می دهند که شامل افتادن یا سر خوردن در زمین بازی است. چمن مصنوعی یک سطح نرم و ایمن را برای انجام یک بازی پینت بال فراهم کرده و با استفاده از محصولات معرفی شده، بازیکنان مخصوصا افراد کوچک تر دیگر نگران شن در زمین بازی نخواهند بود؛ زیرا پرکننده شن سیلیس برای نصب چمن مصنوعی حذف می شوند.

  • محکم و بادوام

هرنوع الیافی که برای ایجاد ناحیه پینت بال استفاده می شود باید محکم و بادوام باشد، زیرا تحت فشار زیادی قرار می گیرد. با استفاده از این محصول می توان دوام و استحکام بالایی به دست آورد که آن را به یک زمین ایده آل تبدیل می کند. در واقع چند سالی است که از چمن مصنوعی برای ایجاد محیط های پینت بال استفاده می شود.

  • نگهداری آسان

چمن مصنوعی پینت بال بر خلاف زمین های دیگر مانند چمن مصنوعی تنیس، گلف، فوتبال و … به دلیل پاشیدن رنگ زودتر کثیف می شود؛ زیرا رنگ علاوه بر پاشیدن به بازیکنان بر روی زمین می ریزد و می توان با استفاده از واترجت به راحتی چمن را تمیز کرد.

نگهداری چمن مصنوعی پینت بال در مقایسه با چمن طبیعی بنا به دلایلی مانند آبیاری، کود دادن، چمن زنی و عواملی دیگر بسیار راحت تر است. آشفتگی در چمن مصنوعی پینت بال برخلاف چمن طبیعی را می توان به سرعت از بین برد، به همین دلیل چمن طبیعی گزینه خوبی برای زمین پینت بال نیست.

  • عمر طولانی
 چمن مصنوعی پینت بال

عوامل زیادی در تولید چمن مصنوعی ایجاد شده است که افراد را برای خرید چمن مصنوعی زمین پینت بال به سمت خود جذب کند. اولین و مهم ترین عامل عمر طولانی چمن است که تا سال ها محکم و بادوام باقی می ماند و می توان بعد از مدتی آن را تعمیر کرد.

  • مناسب برای آب و هوای بارانی

هوای بارانی می تواند چمن طبیعی را دچار مشکلاتی کند و تأثیر زیادی بر کیفیت بازی داشته باشد. یکی دیگر از مزیت‌هایی که چمن مصنوعی را به انتخاب ایده‌آل برای مناطق بیرونی تبدیل می‌کند؛ این است که با استفاده از چمن مصنوعی پینت بال، می توانید از زهکشی دستی برای جلوگیری از آسیب آب باران و جلوگیری از جمع شدن آب استفاده کنید. همچنین از باکتری ها، هاگ ها، گل و لای و سایر مشکلات احتمالی جلوگیری می کند.

  • مقرون به صرفه بودن

ایجاد یک چمن مصنوعی مناسب برای زمین پینت بال می تواند هزینه های زیادی از قبیل استخدام نیرو برای چمن زنی، نگهداری، خرید کود، کاشت مجدد چمن و آبیاری را کاهش دهد.

  • تعمیرات سریع و راحت

زمانی که بخشی از زمین چمن مصنوعی پینت بال در هنگام بازی دچار آسیب می شود می توان در همان لحظه یک تکه از چمن مصنوعی جدید را نصب کرد؛ اما زمانی که ما با چمن طبیعی زمین پینت بال خود را پوشش دهیم، هنگام آسیب دیدن در همان لحظه نمی توان چمن را جایگزین کرد؛ زیرا چمن طبیعی نیاز به هوادهی، کوددهی و بذرکاری مجدد دارد؛ به همین دلیل در طی این مدت قسمتی از زمین پینت بال غیرقابل استفاده می شود.

قیمت چمن مصنوعی پینت بال

چمن مصنوعی در انواع مختلفی تولید می شود، به عنوان مثال چمن مصنوعی مهد کودک متفاوت با چمن مصنوعی پینت بال است و بسته به متغیر هایی مانند وزن، تراکم و ارتفاع های مختلف طراحی می شوند؛ که قیمت چمن مصنوعی با توجه به این پارامتر ها متغیر است.

خرید چمن مصنوعی پینت بال

مجموعه خانه چمن معتبر ترین سایت خرید چمن مصنوعی تزئینی و ورزشی است؛ که از طریق آن می توانید علاوه بر خرید با کیفیت، چمن مصنوعی با قیمت مناسب، ارزان تر و سایر کفپوش های مورد نظرتان را نیز با کیفیت عالی انتخاب و خریداری کنید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع چمن مصنوعی و چمن مصنوعی پینت بال با کارشناسان خانه چمن بصورت رایگان تماس گرفته تا شما را راهنمایی کنند. در نهایت برای خرید چمن مصنوعی با کیفیت، ایمنی و دوام محصول را به خوبی در نظر بگیرید.

0 0 رای ها
ثبت امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد رضا
محمد رضا
1 سال قبل

ممنون از مقاله زیباتون خیلی زحمت کشیده شده بابتش خسته نباشید.