مواد پر کننده چمن مصنوعی

برای تولید چمن مصنوعی از الیاف مخصوصی استفاده می شود تا مقاومت و دوام بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی داشته باشد. علاوه بر نوع الیاف، برای بهبود وضعیت چمن مصنوعی و زیباتر شدن آن از مواد و متریالی به عنوان ماده پر کننده هم استفاده می کنند. معمولا محیط هایی که تردد افراد در آن زیاد است، نیاز به این متریال دارند اما نکته قابل توجه در این است که نوع پرکننده برای هر زمین می تواند متفاوت باشد. قبل از اینکه به انواع مختلف پرکننده های موجود بپردازیم، اجازه دهید بیشتر در مورد اینکه چرا چمن مصنوعی به این مواد نیاز دارد، صحبت کنیم.

انواع ماده پرکننده چمن مصنوعی

بهترین ماده پرکننده

چندین گزینه مختلف برای پر کردن چمن مصنوعی وجود دارد. اما نکته قابل توجه در این است که شما باید بسته به چمن مصنوعی و نوع استفاده از آن محصول خود را انتخاب کنید. اگر شما پر کننده مناسب انتخاب نکنید، باعث می شود چمن شما ظاهری نامرتب به خود بگیرد. در ادامه به انواع پر کننده چمن مصنوعی می پردازیم:

1. پرکننده شن و ماسه سیلیس

ماده پر کننده

ماسه سیلیسی که از کوارتز فرسایش یافته ساخته شده، پرکاربردترین پرکننده چمن در هنگام نصب محسوب می شود. شن و ماسه سیلیس یک نوع پرکننده ارزان قیمت است که به ایستادن تیغه های چمن مصنوعی در وضعیت عمودی کمک می کند. علاوه بر این، موجب بهبود زهکشی می شود.

اين متريال به‌صورت دانه های سفيد رنگ هستند که در اثر وارد آمدن فشار و تردد، خرد مي‌شوند. از چمن‌هایی که ماده پرکننده‌ی آن‌ها شن سیلیس است، می توان در سالن‌های ورزشی استفاده کرد؛ زیرا این نوع متریال، سبب افزایش چرخش توپ روی سطح چمن مصنوعی می‌شود.

اما نکته قابل توجه در این است که این نوع پر کردن معایبی نیز دارد؛ زیرا این ذرات ساینده بوده و شن و ماسه در طول زمان به هم چسبیده و نفوذپذیری را کاهش می دهد. همچنین، ماسه سیلیسی می تواند بوی ادرار حیوانات را بیشتر کند. بنابراین، اگر حیوان خانگی دارید، بهتراست از پر کردن شن سیلیس خودداری کنید. با توجه به موارد گفته شده، پر کردن شن سیلیس در مناطقی که دارای ترافیک کمتری باشد، مانند چمن‌های تزئینی، تراس، روف گاردن ایده‌آل‌تر است.

2. شن و ماسه با پوشش آنتی باکتریال

شن و ماسه پوشش داده شده آنتی باکتریال یک نوع پر کردن محبوب برای صاحبان خانه با حیوانات خانگی یا کودکان است که برخلاف ماسه سیلیسی، زیر نور خورشید خنک می ماند. همچنین، تنها پرکننده‌ای می باشد که دارای خواص ضد میکروبی بوده و باکتری‌ها را از بین می‌برد. از آنجا که دانه های پوشش داده شده اند، مایعات را جذب نمی کنند و به همین دلیل، ایده آل ترین گزینه برای حیوانات خانگی است. اما نکته قابل توجه در این است که شن و ماسه ضد باکتری گران تر از ماسه سیلیسی و گرانول لاستیکی است.

 

3. گرانول لاستیکی

گرانول لاستیکی

با استفاده از گرانول‌هاي لاستيكي، بافت چمن مصنوعي شاداب‌تر به‌ نظر مي‌رسد و از آنجایی‌كه با گرانول لاستيكي، چمن نرم تر مي‌شود و کارایی الیاف را افزایش می دهد. با توجه به اینکه گرانول‌های لاستیکی گرمای بیشتری را جذب می کنند، ممکن است حرارت زیادی را در خود ذخیره کنند و این موضوع باعث اذیت شدن افراد شود. از این رو، بهتر است در مکان‌های گرم از این نوع ماده پر کننده استفاده نشود. گرانول های لاستیکی امروزی هم می تواند از خرده لاستیک های EPDM باشند هم می تواند از لاستیک بازیافتی تایر اتوموبیل باشد. لاستیک EPDM بسیار از لاستیک های بازیافتی گران تر هستند و معمولا سبز رنگ هستند. جنس EPDM بسیار لطیف است و گرمای کمتری را جذب می کند ولی به دلیل قیمت بسیار بالای آن در کشورمان استفاده بسیار پایینی دارد و عملا بدلیل مسایل اقتصادی مورد مصرف نمی باشد.

 

4.  ترکیب شن سیلیس و گرانول لاستیکی

به‌تازگی از ترکیب سیلیس و گرانول لاستیکی در چمن های با ساختار مونوفیلامنت استفاده می شوند. امروزه ۱۰۰ درصد زمین های ورزشی فوتبالی در ایران از چمن های با ساختار الیاف مونوفیلامنت که با پرکننده شن سیلیس و گرانول لاستیکی تقویت شده اند، تجهیز می شوند.

مطالعه بیشتر : چمن مصنوعی ورزشی

5. شن دورافیل

شن دورافیل

در تولید شن دورافیل، به ‌عنوان متریال عالی پرکننده چمن مصنوعی از کوارتز استفاده می‌شود. این ماده سبب می‌شود تا جذب آب در این نوع چمن مصنوعی کم‌تر شود. شن دورافیل عایق گرما نیست و سبب خنکی محیط زمین می‌شود. یکی از ویژگی‌های شن دورافیل به‌ عنوان ماده پر کننده چمن مصنوعی، سبز نشدن علف‌های هرز روی سطح چمن‌ مصنوعی ساخته شده با این متریال است. این ماده پرکننده به دلیل نداشتن باکتری یا کمتر بودن آن برای زمین بازی کودکان مناسب می باشد. شن دورافیل یک محصول فرآیند شده است که معایب شن سیلیس را ندارد ولی قیمت بالایی دارد و عملا این نوع از شن ها در ایران موجود نیستند.

 

مزایای استفاده از ماده پرکننده برای چمن مصنوعی

1. مقاومت بیشتر چمن

همانطور که مطلع هستید، چمن مصنوعی دوام و مقاومت بالایی در برابر تغییرات آب و هوایی و عوامل مختلف دارد. اما پیشنهاد ما به شما این است، بعضی از مکان هایی که افراد تردد بیشتری دارند، از ماده پر کننده برای ثابت شدن الیاف چمن و شکننده نشدن آن استفاده کنید؛ زیرا بدون این ماده، چمن به تدریج شکسته می شود. این امر برای چمن های مصنوعی تزيينی که در مکان های پرترددی مثل روف گاردن و رستوران ها استفاده می شوند حیاتی است و به دوام بیشتر چمن کمک می کند.

2. جلوگیری از حرکت چمن

چمن مصنوعی می تواند بر اساس عوامل مختلفی مانند نوسانات آب و هوا حرکت کند و این امر به مرور زمان باعث برآمدگی و چروک شدن چمن می شود. از این رو، شما می توانید از پرکننده مناسب استفاده کنید تا چمن را در جای خود نگه دارید و از بلند شدن یا چروک شدن آن جلوگیری کنید.

3. محافظت از زیره چمن

یکی از ویژگی هایی که باعث شده، افراد زمان نصب چمن مصنوعی از این محصول استفاده کنند، محافظت از زیره چمن است. لایه زیره یا بکینگ، همان چیزی است که چمن مصنوعی را کنار هم نگه می دارد و به حفظ شکل آن کمک می کند. در این صورت، با داشتن مانعی بین الیاف های چمن و لایه زیره، می توان طول عمر چمن را تا حد زیادی افزایش داد.

4. جلوگیری از بوی ادار حیوانات خانگی

ماده پر کننده چمن مصنوعی برای سگ

اگر زئوفیل یا پرکننده آنتی باکتریال روکش دار را انتخاب کنید، این کار محافظت بیشتری در برابر رشد باکتری ها و بو در مناطقی که سگ ها در حال بازی هستند و از دستشویی استفاده می کنند، ایجاد می کند. این نوع پرکننده ها برای صاحبان حیوانات خانگی بسیار توصیه می شود و عمر چمن شما را به شدت افزایش می دهد.

مطالعه بیشتر: چمن مصنوعی برای حیوانات

5. کمک به ضربه‌گیری

استفاده از ماده پر کننده چمن مصنوعی از نوع گرانول های لاستیکی، با توجه به این‌که فضا‌های خالی را پر می‌کند، سبب افزایش حجم چمن می‌شود. این موضوع باعث می شود تا ورزشکاران هنگام ورزش کردن آسیبی نبیند.

معایب استفاده از ماده پرکننده در چمن مصنوعی

1.  آسیب به محیط زیست

اگر ماده پرکننده چمن مصنوعی، از خرده لاستیک باشد، به دلیل تجزیه ناپذیر بودنش به محیط زیست آسیب می‌رساند. از طرفی، برای نصب سریع این چمن‌ها، از مواد جانبی نظیر چسب، استفاده می کنند. سیلیس، پلاستیک و چسب همگی در آلوده کردن محیط زیست نقش موثری دارند.

2.  نیاز به نگهداری بیشتر

هر چند ماده پرکننده چمن مصنوعی دارای مزایای زیادی است، اما هزینه نگه‌داری آن باعث شده بعضی از افراد آن استفاده نکنند. نکته قابل توجه در این است که شما باید به صورت درست و اصولی الیاف های چمن خود را برس بکشید. در غیر اینصورت، ماده پر شونده به صورت یکسان همه جا پخش نمی شود و این موضوع باعث می گردد، الیاف های چمن نامنظم به نظر برسند. علاوه بر این موارد، هر چند وقت یک‌بار، باید ماده پرکننده را تعویض کنید.

چه زمانی نباید از ماده پرکننده استفاده کنیم؟

وسایل زیرسازی چمن مصنوعی

با توجه به مزایایی که ماده پر کننده چمن مصنوعی دارد، در بعضی موارد نباید از این محصول استفاده کنید:

  • در مکان‌هایی که آب و رطوبت زیاد است و امکان خشک شدن چمن مصنوعی وجود ندارد، به‌ علت رشد علف‌های هرز و باکتری‌ها، نباید از ماده پرکننده چمن مصنوعی استفاده کرد.
  • در محیط هایی که نیاز به شستشوی دائمی چمن مصنوعی است، نباید از این ماده، استفاده کرد؛ زیرا در اثر شستشوی مداوم، منافذ زهکشی مسدود می‌‌ گردد و این امر موجب عدم خروج آب اضافی و بوی نامطبوع می شود.

مراحل استفاده از ماده پرکننده چمن مصنوعی

نحوه ماده پر کننده چمن مصنوعی

معمولاً پس از نصب چمن، به ‌سراغ پرکردن ماده پر کننده چمن مصنوعی می‌روند که طی مراحل زیر انجام می‌شود:

  • ابتدا مقدار ماده‌ی لازم را تخمین و بر حسب متراژ زمین و مساحتی که است، مقدار ماده تعیین می شود.
  • در قسمت‌های مساوی زمین، مقادیر مناسبی از ماده پر کننده، ریخته می‌شود و در این مرحله باید ماده را به ‌طور یکسان روی زمین پخش کنید. یکی از عواملی که سبب دوام چمن مصنوعی می‌شود، پخش یکسان ماده پرکننده در سرتاسر زمین چمن است.

قیمت ماده پرکننده چمن مصنوعی

قیمت ماده پر کننده چمن مصنوعی

قیمت خرید هر کالایی به عواملی نظیر متریال، مقدار و نوع آن بستگی دارد. به‌ عنوان مثال، اگر در خرید ماده پرکننده چمن مصنوعی، از پر کننده شن دورافیل، استفاده شده باشد، قیمت چمن مصنوعی افزایش می‌یابد. استفاده از این ماده سبب می‌شود که بازیکنان روی چمن‎‌هایی که از این ماده پر می‌شوند، کم‍‌‌تر سر بخورند. هر چه کیفیت چمن مصنوعی بالاتر باشد، قیمت آن نیز بیش‌تر خواهد شد.

خرید ماده پرکننده چمن مصنوعی

همانطور که چمن مصنوعی در انواع مختلفی تولید و در محیط های متعددی از آن استفاده می شود، ماده پرکننده هم به همین صورت است. به همین جهت، شما باید بسته به نوع زمین و بودجه خود، نوع پرکننده را انتخاب کنید و اگر بدون مشورت با اهل فن، اقدام به خرید نمایید، ممکن است ماده پرکننده آن برای نیاز شما مناسب نباشد.

در همین راستا، رعایت استانداردها در تهیه و تولید چمن مصنوعی و ماده پرکننده، بسیار ضروری است. در غیر این صورت، امکان به خطر افتادن سلامت فرزندان، ورزشکاران و … وجود خواهد داشت. مجموعه خانه چمن با تجربه چندین ساله در امر فروش و نصب انواع چمن های مصنوعی، می تواند به شما صحیح ترین مشاوره را از نقطه نظر کیفی و عملیاتی تقدیم کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

0 0 رای ها
ثبت امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها