ابعاد زمین فوتبال

ابعاد زمین فوتبال و مینی فوتبال

یکی از مهترین سوالاتی که برای خریداران چمن مصنوعی فوتبالی مطرح است، ابعاد زمین است. در ابتدا شما باید بدانید چه سبکی از زمین فوتبال مد نظرتان است. زمین فوتبال استاندارد یا یک زمین مینی-فوتبال! مسلماً واضح است که زمین فوتبال استاندارد ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به زمین های مینی فوتبال دارد. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد که ابعاد و نسبت های استاندارد طول به عرض هر دو نوع زمین را با شماتیک های جذاب به شما بیاموزیم. اطلاعات این مقاله از مطرح ترین مراجع فیفا تهیه و ترجمه شده است و در اختیار شما قرار می گیرد.

ابعاد زمین فوتبال

در ابتدا باید تعریف مشخصی از زمین فوتبال داشته باشیم. زمین های فوتبال که دارای استاندارد بین المللی می باشند، دارای حداقل مساحت 4000 مترمربع تا حداکثر مساحت 10800 مترمربع هستند. در این میان دسته بندی های مختلفی برای ابعاد زمین تعریف شده است که در زیر به تفصیل در مورد آن بحث خواهیم کرد.

مطابق با مقررات فیفا زمین های فوتبال باید دارای ابعاد حداقل و حداکثری باشند. در زیر دو دسته بندی برای ابعاد زمین های فوتبال که مورد تایید فیفا می باشند را ارائه می کنیم:

ابعاد زمین فوتبال استاندارد

طول زمین (خط اوت طولی) باید حداقل دارای 90 متر (100 یارد) و حداکثر 120 متر (130 یارد) باشد.

عرض زمین (خط اوت دروازه) باید حداقل دارای 45 متر (50 یارد) و حداکثر 90 متر (100 یارد) باشد.

مطابق با این استاندارد فیفا برای زمین فوتبال بازی های بین المللی و رسمی قوانین سخت گیرانه تری را اعمال کرده و برای این دسته از زمین ها ابعاد ویژه ای را (که مطابق با استاندارد بالا می باشد) معین کرده است که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

ابعاد زمین فوتبال بین المللی

  • طول زمین حداقل 100 متر و حداکثر 110 متر
  • عرض زمین حداقل 64 متر و حداکثر 75 متر

با کمی دقت متوجه خواهیم شد که نسبت طول به عرض زمین های بین المللی باید عددی میان 1.56 تا 1.46 را دارا باشد.

ابعاد زمین فوتبال
ابعاد زمین فوتبال استاندارد

اما یکی از محبوب ترین ابعادها برای زمین های فوتبال بین المللی که اکثر ورزشگاه های معروف مطابق با این ابعاد ساخته شده اند، طول 105 متر در عرض 68 متر است. زیرا این ابعاد طبق استاندارد یوفا (UEFA) تعیین گردیده است. بعضی از ورزشگاهای معروف دیگر که از این ابعاد پیروی کرده اند را در لیست زیر مشاهده می کنیم:

ابعاد زمین فوتبال های معروف دنیا

ابعاد زمین فوتبال آزادی

زمین فوتبال آزادی وابسته به مجموعه ورزشی آزادی و بزرگترین زمین فوبتال ایران است که با داشتن ظرفیت صد هزار نفر، میزبان بازی های ملی و بین المللی در پایتخت می باشد. ورزشگاه آزادی، در سال 1971 برای بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ (تهران) در زمینی به مساحت ۱۴۱٬۰۰۰ متر مربع در مجموعه ورزشی آزادی ساخته شد. ارتفاع ورزشگاه آزادی از سطح دریا 1274 متر، طول آن 110 متر و عرض آن 75 متر می باشد.

اندازه محوطه شش قدم فوتبال

محوطه شش قدم فوتبال یا محوطه گل، قسمتی است که در محوطه پنالتی قرار گرفته است (مطابق با شکل زیر). طبق مقررات فیفا ابعاد این بخش از زمین ثابت است. عرض این محوطه از خط اوت پشت دروازه 5.5 متر و طول آن 18.32 متر است.

اندازه محوطه شش قدم زمین فوتبال

ابعاد محوطه جریمه در زمین فوتبال استاندارد

محوطه جریمه یا پنالتی بخشی است نزدیک به دروازه است که محوطه گل و نقطه پنالتی را در خود جای داده است. عرض این محوطه از خط اوت پشت دروازه معادل 16.5 متر و طول آن 40.32 متر است. همچنین فاصله نقطه پنالتی تا خط دروازه معادل 11 متر می باشد.

اندازه و محدوده محوطه جریمه

به طور کلی اگر بخواهیم ابعاد کامل زمین فوتبال را به همراه جزییات در یک شماتیک نشان دهیم می توانیم به عکس زیر رجوع کنیم و اطلاعات کامل و جامعی را دریافت کنید. دقت کنید ابعاد محوطه جریمه، دروازه ها، نقطه پنالتی و دایره مرکزی زمین برای زمین استاندارد ثابت است و فقط طول و عرض زمین در بازه حداقل و حداکثری قایل تغییر است.

ابعاد کامل زمین فوتبال

ابعاد زمین مینی فوتبال

یکی از پر مصرف ترین کاربردهای چمن مصنوعی فوتبالی استفاده در زمین های مینی فوتبال است. زیرا این دسته از زمین ها به وفور در جای تا جای شهر و مکان های ورزشی عمومی و خصوصی دایر شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند.

حال این سوال مطرح می شود که ابعاد این دسته از زمین ها در چه بازه مساحتی قرار می گیرد. ما در این مقاله به تفکیک به شما در مورد ابعاد زمین های مینی فوتبال خواهیم گفت تا بتوانید برای زمین خود استاندارد را رعایت کنید.

آیا زمین مینی فوتبال ابعاد استانداردی دارد؟

پاسخ خیر است. زمین مینی فوتبال بر خلاف زمین فوتبال از استاندارد ابعادی مشخصی پیروی نمی کند زیرا این ابعاد می تواند کاملا به عرض زمین شما و دیگر متغییرها وابسته باشد. اما با این حال 3 سایز تعریف شده برای زمین مینی فوتبال را می توانید در نظر بگیرید که بسیار نزدیک به استاندارد طول به عرض زمین فوتبال می باشد و اکثر زمین های مینی فوتبال مطابق با این ابعاد طراحی و ساخت می شوند.

  • سایز 40 متر در 20 متر (800 مترمربع)
  • سایز 45 متر در 25 متر (1125 مترمربع)
  • سایز 50 متر در 30 متر (1500 مترمربع)

یکی از بهترین ابعاد قابل اجرا 50 متر در 30 متر می باشد که مساحتی معادل 1500 مترمربع را ایجاد می کند.

ابعاد زمین مینی فوتبال

ویژگی های زمین مینی فوتبال

زمین مینی فوتبال یک سری ویژگی های خاص دارد بخصوص این دسته از زمین ها برای سنین مختلف قابل استفاده هستند و باید یک سری اصول در آن ها رعایت شود. در زیر ویژگی های یک زمین مینی فوتبال را به صورت تیتر وار اشاره می کنیم:

  • چمن مصنوعی زمین مینی فوتبال باید با پوششی الاستیک (گرانول های لاستیکی) پوشیده شود. این پوشش برای کاهش آسیب های ورزشی ضروری است
  • تعداد بازیکنان استاندارد به بازی برای زمین مینی فوتبال 6×6  –  7×7  و  8×8 می باشد.
  • زمین باید به گونه ای آماده شود که حرکت توپ بر روی چمن بخوبی صورت پذیرد تا عملکرد بازیکنان افزایش یابد.
  • حصار کشی دور زمین مینی فوتبال برای عدم خروج توپ به خارج از محوطه زمین مهم است. در صورت وجود دیوار به حصار کشی با فنس نیاز نخواهید داشت.
چمن مصنوعی برای زمین مینی فوتبال

ابعاد زمین مینی فوتبال برای تیم 5 نفره و یا 6 نفره (5×5 یا 6×6)

برای بازی 5 به 5 یا 6 به 6 در زمین مینی فوتبال، استانداردی وجود دارد. حداقل عرض زمین برای این تعداد 20 متر و حداکثر 25 متر است. همچنین برای این تعداد حداقل طول 30 متر و حداکثر 40 متر تعریف شده است. یکی از مهترین ویژگی های زمین مینی فوتبال 5 و 6 نفره فرم محوطه جریمه آن است که بر خلاف دیگر زمین ها به حالت منحنی است. زمین مینی فوتبال 5 و 6 نفره در مساحتی بین 600 تا 1000 مترمربع قابل اجراست که در زیر ابعاد آن را با جزییات مشاهده می کنید.

ابعاد زمین فوتبال 5 نفره و 6 نفره

ابعاد زمین مینی فوتبال برای تیم 7 نفره و یا 8 نفره (7×7 یا 8×8)

برای بازی 7 و 8 نفره بهتر است که ابعاد زمین در بازه 30 در 50 متر(در بعضی مراجع به سایز 35 تا 55 نیز اشاره شده است) اجرا شود. این ابعاد مساحتی حدود 1500 مترمربع را در بر میگیرد و برای این تعداد بازیکن بسیار مناسب است. جزئیات اجرایی چنینی زمینی را در شماتیک زیر می بینیم. یکی از تفاوت های این زمین با زمین های کوچک تر نوع محوطه جریمه آن است که به حالت مستطیلی تغییر پیدا می کند. همچنین منحنی D چسبیده به محوطه جریمه به صورت اختیاری است.

ابعاد زمین فوتبال 7 نفره یا 8 نفره

ابعاد زمین مینی فوتبال برای تیم 9 نفره (9×9)

اگر زمین شما از ابعاد اشاره شده در بالا بزرگتر بود شما می توانید زمین خود را برای تیم 9 نفره آماده کنید. ابعاد زمین 9 نفره می تواند در متراژ حدود 45 در 75 متر (3375 مترمربع) تعریف شود. جزئیات ابعاد این زمین را می توانیم در شماتیک زیر ببینیم.

ابعاد زمین فوتبال 9 نفره

تفاوت میان چمن مصنوعی زمین فوتبال و مینی فوتبال

یکی از سوالات پرتکرار که از کارشناسان خانه چمن پرسیده می شود تفاوت میان نوع چمن مصنوعی مورد استفاده برای زمین فوتبال و زمین مینی فوتبال است. پاسخ این است که از نظر نوع چمن مصنوعی بکار رفته برای زمین فوتبال و مینی فوتبال هیچ تفاوتی وجود ندارد. تنها تفاوت نوع کاربری آن ها از جمله میزان استفاده و سن بازیکنان است. هر چه میزان استفاده از چمن مصنوعی و سن بازیکانان بیشتر باشد اصطلاک چمن شما بیشتر خواهد بود و باید به سمت مدل های قدرتمندتری بروید. برای انتخاب چمن مصنوعی قدرتمند دیتکس الیاف و تراکم چمن مصنوعی فوتبالی مهترین عامل است که سبب می شود شما محصول با دوام تری را داشته باشید.

تفاوت بین چمن مصنوعی زمین فوتبال و مینی فوتبال

برای خرید چمن مصنوعی فوتبال و مینی فوتبال چه اقداماتی نیاز است؟

  • طول و عرض زمین خود را که می توانید به زمین فوتبال اختصاص دهید را اندازه گیری کنید و آن را با یکی از سایزهای مرسوم زمین فوتبال و مینی فوتبال تطبیق دهید. دقت کنید که حاشیه نیم تا 2 متری پشت خطوط اوت را نیز در نظر بگیرید.
  • زیرسازی خود را مشخص کنید. اگر زمین شما تا 1000 مترمربع است می توانید از زیرسازی سخت همانند بتن با شیب بندی مناسب استفاده کنید. برای زمین های بزرگتر نیز باید از روش زیر سازی Unbound بهره ببرید. در این نوع زیر سازی به کمک بیس یک سیستم زهکش مناسب برای نصب چمن مصنوعی آماده می شود. در مقاله چمن مصنوعی فوتبالی می توانید به صورت مفصل اطلاعات در مورد زیر سازی کسب کنید.
  • انتخاب نوع چمن مصنوعی فوتبالی چالش بعدی شماست. خانه چمن به شما کمک می کند که بهترین چمن مصنوعی فوتبالی را با بهترین قیمت در اختیار شما بگذارد. در بخش چمن مصنوعی ورزشی می توانید اطلاعات کاملی از انواع چمن ورزشی برای فوتبال و مینی فوتبال دریافت کنید.
  • فرآیند خرید چمن مصنوعی فوتبالی بدلیل داشتن جنبه های متعدد اجرایی نیازمند عقد قرارداد با شرکت است. از این رو پس انتخاب مدل مدنظرتان می توانید با کارشناسان فروش مشورت کنید و جهت عقد قرارداد با ما در محل شرکت حضور یابید.
  • آخرین مرحله، فرآیند نصب چمن مصنوعی فوتبالی و تحویل پروژه است. فرآیند نصب چمن مصنوعی فوتبالی و مینی فوتبال تفاوتی ندارد. تزریق شن سیلیس و گرانول لاستیکی، چسب دوجزیی پلی اورتان، لایه ژئو تکستایل، نوار اتصال و اجرت نصب نصابان همگی در فرآیند نصب بر عهده شرکت می باشد و فرآیند نصب از صفر تا 100 بر عهده شرکت خانه چمن می باشد.

 

سوالات متداول 

ابعاد زمین فوتبال استاندارد چیست؟

طول زمین (خط اوت طولی) باید حداقل دارای 90 متر (100 یارد) و حداکثر 120 متر (130 یارد) باشد. عرض زمین (خط اوت دروازه) باید حداقل دارای 45 متر (50 یارد) و حداکثر 90 متر (100 یارد) باشد.

ابعاد زمین فوتبال ورزشگاه آزادی چیست؟
ورزشگاه آزادی، در سال 1971 برای بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ (تهران) در زمینی به مساحت ۱۴۱٬۰۰۰ متر مربع در مجموعه ورزشی آزادی ساخته شد. ارتفاع ورزشگاه آزادی از سطح دریا 1274 متر، طول آن 110 متر و عرض آن 75 متر می باشد.

طبق استاندارد یوفا (UEFA)، بهترین ابعاد برای زمین های فوتبال چه مقدار است؟

یکی از محبوب ترین ابعادها برای زمین های فوتبال بین المللی که اکثر ورزشگاه های معروف مطابق با این ابعاد ساخته شده اند، طول 105 متر در عرض 68 متر است. زیرا این ابعاد طبق استاندارد یوفا (UEFA) تعیین گردیده است.

4 5 رای ها
ثبت امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest

9 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
2 سال قبل

عالی متشکرم از توضیحات گویاتون

علی فروتن
علی فروتن
1 سال قبل

می خواهم زمین فوتبال مینی 18/32 اجراییش کنم لطفا راهنماییم کنید و اینکه توضیحات تون خیلی عالی بود متشکرم

علی
علی
1 سال قبل

با سلام بنده دهیار روستا هستم و چند سوال در مورد زمین چمن مصنوعی داشتم :
1-طول و عرض زمین برای چمن و حفاظ دور آن باید چند متر باشد
2- برای زیر سازی چه نکاتی لازم و مهم هستند
3 – طول و عرض خود چمن چند در چند هست
ممنون

مجید
مجید
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
اگر به جای بتن از مخلوط کوبیده شده توسط غلطک استفاده کنید چطور است ؟

رضا
رضا
7 ماه قبل
پاسخ به  مجید

سلام
بنده 12ستل سابقه زیرسازی واجرای چمن دارم پدر حال حاضر از نخودی استفاده می کنم که هم برای زانو بهتره و چمن مصنوعی از حالت سفتی در میاد و هم مدت عمر چمن بالاتر میره

سید مهدی موسوی
سید مهدی موسوی
1 ماه قبل

سلام فاصله خط اوت در سالن ورزشی از دیوار باید چقدر باشه