چمن مصنوعی روف گاردن

چمن مصنوعی روف گاردن

امروزه بام ساختمان ها، یک فضای کاملاً بلااستفاده در زندگی آپارتمانی ما ایرانیان است. اما می توان با استفاده از چند ترفند ساده و صرف هزینه بسیار کم، این فضا را به محیطی دلنشین و زیبا تبدیل کرد. تصور کنید با سوار شدن بر آسانسور و زدن تنها یک دکمه، به بخش پشت بام آپارتمان خود بروید و با یک فضای سرسبز و دلنشین که با گیاهان مختلف و با سطحی پوشیده از چمن مصنوعی، تزئین شده است، مواجه شوید.

مسلماً این منظره بسیار هیجان انگیز است که در عرض چند دقیقه، وارد باغی سرسبز در آپارتمان خود شوید و از بخش های مختلف آن همانند آلاچیق، فضای نشیمن، باربیکیو، تاب و وسایل بازی و فضای ورزشی لذت ببرید.

طراحی و اجرای چمن مصنوعی روف گاردن امری تخصصی است و دانش مختص به خود را دارد. چمن مصنوعی محصولی بسیار کاربردی برای زیباسازی محوطه روف گاردن می باشد. برای بررسی دقیق تر این محصول، مطالعه مقاله چمن مصنوعی چیست به شما کمک خواهد کرد. ما در این مقاله بیشتر به جنبه های تزئينی چمن مصنوعی روف گاردن خواهیم پرداخت و انواع مناسب چمن مصنوعی برای استفاده در این فضا به علاوه مزایا و معایب هر یک را بررسی خواهیم کرد.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا بام سبز به زبان ساده؛ بامی مفروش شده به چمن طبیعی یا چمن مصنوعی می باشد که با استفاده از درختان و بوته های زیبا و شاداب، تزئین شده است. به بیان دیگر می توان گفت، ایجاد فضای سبز و تشکیل یک باغ بر روی بخش پشت بام و هر سطحی که بالاتر از زمین قرار گرفته است. ایزولاسیون و زیرسازی مناسب برای این بخش ابتدایی ترین کار برای داشتن یک روف گاردن زیبا است.

چمن مصنوعی روف گاردن

ویژگی های یک بام برای ایجاد روف گاردن

مهمترین ویژگی یک روف گاردن، وجود عناصر طبیعی همچون گیاهان و درختان متعدد در کنار چمن مصنوعی است که فضایی همچون باغ و یا پارک، در بخش بام ساختمان پدید می آورد.

 ویژگی های یک بام برای ایجاد روف گاردن شامل موارد زیر است:

  1. زیرسازی مناسب برای نصب چمن مصنوعی روف گاردن: مرحله زیرسازی، یکی از مهمترین مراحل برای اجرای پروژه چمن مصنوعی در پشت بام ها و سایر فضاهاست. اگر شیب بندی و ایزولاسیون به درستی رعایت نشود، احتمال نشتی آب باران و برف، به تنه ساختمان و سقف طبقه آخر بسیار است. بعد از ایجاد شیب مناسب به سمت مسیرهای خروج آب، ایزولاسیون توسط ایزوگام یا مواد دیگر انجام می گیرد.
  2. مساحت مناسب برای روف گاردن: همان طور که می دانید وجود کولرها، دیش های ماهواره و دیگر لوازم، در پشت بام اکثر آپارتمان ها، فضای بسیاری را اشغال می کنند که امکان ایجاد یک روف گاردن با بستر چمن مصنوعی را سخت می کند. بر همین اساس، برای ایجاد یک فضای خالی با مساحت مناسب، لازم است اقداماتی در جهت جابه جایی و یا حذف این موارد صورت گیرد.
  3. مقاومت سازه ساختمان: برای ایجاد روف گاردن های حرفه ای، از المان های متعددی همچون آلاچیق های بزرگ، آبنماهای چشم نواز به همراه درختان و گیاهان سنگین وزن استفاده می شود که همگی بار اضافی بر روی پشت بام ایجاد می کنند. با توجه به این امر، پیش از اجرای پروژه های روف گاردن مجلل، لازم است از استحکام بام خود مطلع گردید و در جهت تقویت آن اقدام کنید.

مزایای چمن مصنوعی روف گاردن

امروزه در طراحی روف گاردن ها، اکثراً از چمن مصنوعی برای زیباسازی بستر روف گاردن استفاده می شود. در این بخش به مزایای چمن مصنوعی روف گاردن اشاره خواهیم کرد که مطمئناً شما را شگفت زده خواهد کرد. این مزایا می تواند برای سازندگان ساختمان بسیار جذاب باشد. با مفروش کردن بستر بام خود با چمن مصنوعی، مزایای زیر حاصل می گردد:

  1. نمایی زیبا و دلنشین: طبیعتاً ایجاد فضای سبز در پشت بام، نه تنها در ایجاد آرامش برای اعضای آپارتمان موثر است، بلکه تاثیر بسیاری بر قیمت ملک نیز خواهد داشت.
  2. متعادل سازی دمای ساختمان: چمن مصنوعی به عنوان یک عایق حرارتی در سقف عمل خواهد کرد. برای مثال در فصل تابستان، به واسطه وجود چمن مصنوعی بر روی بستر بام و وجود گیاهان، حرارت بسیار کمتری از ناحیه سقف وارد ساختمان خواهد شد. بر همین اساس، تبادل دما در همه فصول کاهش پیدا خواهد کرد.
  3. عملکرد عایق صوتی: شما روف گاردنی را در نظر بگیرید که از چمن مصنوعی استفاده نکرده باشد. تردد ده ها نفر در بخش بام آپارتمان، مسلماً برای اعضای ساکن در طبقات آخر، آزار دهنده خواهد بود. چمن مصنوعی روف گاردن به عنوان یک ضربه گیر و عایق صوتی، به خوبی عمل خواهد کرد.
  4. افزایش طول عمر سقف: سقف آپارتمان ها در طی سالیان طولانی، دچار آسیب های فیزیکی خواهد شد. نور شدید آفتاب، یکی از اصلی ترین عامل تخریب سقف آپارتمان ها خواهد بود. ایزوگام نیز به مرور زمان، تحت تاثیر سرما و گرمای بسیار، خاصیت الاستیک خود را از دست خواهد داد و ممکن است پس از گذشت چند سال، آب به راحتی به داخل ساختمان نفوذ پیدا کند. چمن مصنوعی روف گاردن، راهکاری ایده آل برای محافظت از بام شما خواهد بود.
ویژگی های چمن مصنوعی روف گاردن

چمن مصنوعی مناسب برای روف گاردن

بهترین چمن مصنوعی برای استفاده در روف گاردن، چمنی است که از نظر کیفیت و تراکم بافت، در رده چمن مصنوعی متوسط رو به بالا قرار داشته باشد. تردد روزانه ده ها نفر در فضای روف گاردن ها، سبب فشردگی چمن مصنوعی شده و ممکن است زیبایی و ماندگاری آن را تحت تاثیر قرار دهد. حال اگر این روف گاردن، استفاده غیر مسکونی داشته باشد (همانند روف گاردن رستوران ها، هتل ها، مراکز تجاری و اداری) بر ترافیک عبوری روی چمن مصنوعی افزوده خواهد شد. در زیر لیستی از مهمترین مشخصه های یک چمن مصنوعی استاندارد برای روف گاردن را ذکر می کنیم:

  • داشتن ارتفاع الیاف بین 20 تا 35 میلیمتر: چمن مصنوعی های با ارتفاع الیاف کوتاه تر از 20 میلیمتر، ظاهر و جلوه طبیعی مناسبی نخواهند داشت. توجه داشته باشید که به دلیل استفاده از گیاهان و درختان طبیعی در زیباسازی روف گاردن ها، چمن انتخابی نیز باید ظاهری طبیعی و زیبا داشته باشد. چمن های کوتاه تر از 20 میلیمتر که ساختار مونوفیلامنت دارند، قدرت پاخوری بالایی ندارند. این مسئله، زمانی که روف گاردن شما کاربری غیرمسکونی دارد، اهمیت بالایی پیدا می کند. برای این منظور لازم است از مدل های قدرتمندتری همانند مدل های ویستا 25، ویستا 35، سورن 35، رویال 20 و رویال 25 استفاده کنید.
چمن مصنوعی روف گاردن با سنگ فرش
  • تراکم چمن مصنوعی: تراکم، مهترین عاملی است که از کوبیده و لهیده شدن چمن مصنوعی به مرور زمان جلوگیری می کند. چمن مصنوعی روف گاردن در هنگام لمس باید مقداری خشن باشد! این یعنی شما چمنی را انتخاب کردید که عدد دیتکس بالاتری نسبت به مدل های لطیف و نرم دارد. دیتکس بالاتر، یعنی ضخامت بیشتر نخ و پاخوری قوی تر. مدل های رویال 20 و رویال 25 چنین ویژگی ای دارند.
  • الیاف چمن مصنوعی: چمن مصنوعی روف گاردن بهتر است الیافی با سطح مقطع C، آوندی و در بهترین حالت سطح مقطع V داشته باشند. این نوع الیاف پس از فشردگی، بازگشت پذیری بهتری نسبت به الیاف ساده دارند و از ظاهر پاخورده چمن مصنوعی جلوگیری به عمل می آورند.

چمن مصنوعی ارزان برای روف گاردن

اگر شما سازنده هستید و به فکر اتمام پروژه خود با حداقل هزینه می باشید و یا به هر دلیلی قصد ندارید هزینه زیادی برای روف گاردن خود متحمل شوید، می توانید از مدل های پرز بلند و اقتصادی خانه چمن استفاده کنید. این مدل ها با داشتن کیفیت خوب، کارایی معقولی در حد 4 تا 5 سال دارند. برای خرید چمن مصنوعی ارزان برای روف گاردن تنها کافیست با تیم مشاوره شرکت خانه چمن تماس بگیرید. شما می توانید به توجه به بودجه مورد نظر خود، بهترین چمن مصنوعی پیشنهادی را با داشتن گارانتی، از فروشگاه خانه چمن تهیه کنید. پیشنهاد ما مدل های چمن مصنوعی 25 میلیمتری سورن، چمن مصنوعی 25 میلیمتری پاپیروس و چمن مصنوعی سورن پلاس است. به منظور صرفه جویی در هزینه ها، استفاده از چمن مصنوعی ارزان برای روف گاردن های با کاربری مسکونی، پیشنهاد می شود.

اثر روف گاردن بر روی قیمت ملک

بیاییم در مورد قیمت ملک شما با وجود داشتن روف گاردن صحبت کنیم. مسلماً قیمت هر واحد مترمربع ملک شما، با داشتن روف گاردن افزوده خواهد شد. این افزایش قیمت در خصوص ملک های مسکونی مشهود تر است.  مطابق با نظر کارشناسان فروش ملک در تهران و دیگر شهرها، داشتن روف گاردن برای آپارتمان مسکونی، حداقل 5 و حداکثر 10 درصد، قیمت ملک شما را افزایش خواهد داد و این یک سرمایه گذاری است. امروزه، سازندگان حرفه ای ساختمان به این مهم پی برده اند و برای بخش روف خود هزینه هایی را متحمل می شوند که بازگشت این هزینه برای آن ها چندین برابر خواهد بود.


انواع اجرای چمن مصنوعی برای روف گاردن

سبک های مختلفی برای اجرای چمن مصنوعی روف گاردن وجود دارد. شرکت خانه چمن با تجربه بسیار بالا در زمینه اجرای پروژه های چمن مصنوعی روف گاردن، توانسته بهترین پروژه ها را در سطح کشور به سرانجام برساند. انواع اجرای پروژه چمن مصنوعی پشت بام به 3 دسته تقسیم می شود:

  1. اجرای سبک یکپارچه: در این سبک، بستر روف گاردن، به صورت یک تکه توسط چمن مصنوعی مفروش می شود. ممکن است در این سبک موزائیک های مربعی و یا مستطیلی، چوب ترمو یا چوب پلاست و یا قلوه سنگ های سفید در بستر وجود داشته باشند و زیبایی چمن مصنوعی را دوچندان کنند.
  2. اجرای سبک بین سنگی: در برخی روف گاردن ها، بیشترین قسمت بستر، توسط موزائیک و یا واش بتن پوشیده می شود و چمن مصنوعی در لابه لای آن ها اجرا می شود که جلوه بسیار زیبایی خواهد داشت.
  3. اجرای سبک نواری: بعضی از طراحان روف گاردن از چمن مصنوعی به صورت نوار های باریک در حاشیه روف گاردن بهره می برند که بسیار زیبا خواهد شد.

 در ادامه سه سبک از اجرای پروژه چمن مصنوعی خانه چمن برای روف گاردن را مشاهده می کنید.

چمن مصنوعی روف گاردن با سنگ فرش

قیمت چمن مصنوعی برای روف گاردن

روف گاردن سازی فرآیندی چند مرحله است که شامل اجزایی همانند درختان و گیاهان زیبا، آلاچیق، آبنما، میز صندلی، باربیکیو، نور پردازی و چمن مصنوعی است. اما ممکن است شما بخواهید با صرف اندک هزینه ای بستر بام خود را به چمن مصنوعی مفروش کنید و با استفاده از یک میز و صندلی ساده، قصد ایجاد یک روف گاردن کوچک و ساده را داشته باشید.

 ما در این بخش به بررسی قیمت چمن مصنوعی برای پشت بام خواهیم پرداخت. بعد از اطمینان از شیب سقف و ایزوله بودن آن نسبت به آب، برای اجرای پروژه چمن مصنوعی روف گاردن خود باید هزینه های زیر را در نظر بگیرید:

  1. قیمت چمن مصنوعی پشت بام: همانطور که گفته شد این قیمت به نوع کاربری شما بسیار وابسته است. هر چه روف گاردن شما پر ترافیک تر باشد، باید به سمت مدل های متراکم تر، قوی تر و گران تر بروید. در حال حاضر برای این قسمت، می توانید از 110 تا 200 هزار تومان بابت هر مترمربع فرش چمن مصنوعی هزینه کنید.
  2. قیمت لوازمات نصب چمن مصنوعی پشت بام: این بخش شامل چسب دوجزئی پلی اورتان، نوار اتصال مخصوص و لائه ژئوتکستایل(در صورت نیاز) می شود. توجه داشته باشید، از آنجا که روف گاردن ها همیشه در معرض آب باران و برف هستند، لازم است در نصب آن ها از چسب های مقاوم همانند چسب دوجزئی پلی اورتانی استفاده شود. نوار اتصال نیز برای متصل کردن رول های مجاور به هم استفاده می شود. برای این بخش در حال حاضر بین 10 تا 20 هزار تومان به ازای هر مترمربع، بسته به نوع اجرا، در نظر بگیرید.
  3. اجرت نصب: با توجه به نحوه نصب چمن مصنوعی پشت بام، که در بالا اشاره شد، اجرت نصب نصابان متفاوت است. به طور مثال، نصب های بین سنگی، اجرتی معادل 3 برابر نسبت به اجراهای یکپارچه دارند. متراژ نیز بر نرخ اجرت نصابان تاثیر گذار است. برای نصب چمن مصنوعی، هزینه ای مابین 10 تا 30 هزار تومان به ازای هر مترمربع در نظر بگیرید.

اگر بخواهیم به یک جمع بندی مناسب در مورد قیمت چمن مصنوعی پشت بام برسیم، برای نصب هر مترمربع چمن مصنوعی برای روف گاردن بین 130 تا 250 هزار تومان هزینه خواهد شد. شما می توانید برای کسب اطلاعات جامع تر، مقاله قیمت چمن مصنوعی را مطالعه نمائید.

لازم به ذکر است که به دلیل وجود نوسانات قیمتی در ایران، ممکن است این قیمت ها در آینده دستخوش تغییرات شوند. شما می توانید با برقراری تماس تلفنی یا حضور در محل شرکت، از دریافت مشاوره رایگان برای اجرای پروژه روف گاردن خود بهره مند شوید.

قیمت چمن مصنوعی

خرید چمن مصنوعی برای روف گاردن

مجموعه خانه چمن، خرید چمن مصنوعی برای پشت بام را برای متقاضیان ساده کرده است. بازدید حضوری از روف گاردن شما توسط کارشناسان شرکت خانه چمن، به صورت رایگان انجام خواهد پذیرفت. این آپشن تنها شامل استان های تهران و البرز خواهد بود. کارشناسان خانه چمن، پس از بازدید حضوری و برآورد متراژ و بررسی زیرسازی، بهترین مدل چمن مصنوعی را متناسب با بودجه و درخواست شما معرفی خواهد کرد.

خانه چمن برای سازندگان محترم ملک، تخفیفات و شرایط ویژه ای در نظر گرفته است. ما سعی بر این داریم که پروسه خرید چمن مصنوعی پشت بام را به یک فرآیند ساده و سریع تبدیل کنیم. شما می توانید با تماس با بخش فروش خانه چمن درخواست خود را برای داشتن یک روف گاردن زیبا و منحصر به فرد ثبت کنید و از خدمات ویژه در این بخش بهره مند شوید.

سوالات متداول

روف گاردن چیست؟

روف گاردن یا بام سبز به زبان ساده؛ بامی مفروش شده به چمن طبیعی یا چمن مصنوعی می باشد که با استفاده از درختان و بوته های زیبا و شاداب، تزئین شده است. به بیان دیگر می توان گفت، ایجاد فضای سبز و تشکیل یک باغ بر روی بخش پشت بام و هر سطحی که بالاتر از زمین قرار گرفته است.

یک بام برای ایجاد روف گاردن لازم است چه ویژگی هایی داشته باشد؟

زیرسازی مناسب: ایجاد شیب مناسب به سمت مسیرهای خروج آب، ایزولاسیون توسط ایزوگام یا مواد دیگر
مساحت مناسب برای روف گاردن: ایجاد یک فضای خالی با مساحت مناسب، جابه جایی و یا حذف کولرها، دیش های ماهواره و دیگر لوازم در پشت بام
مقاومت سازه ساختمان: استحکام بالای ساختمان برای استفاده از المان هایی مثل آلاچیق، آبنما، درختچه ها

مزایای استفاده از چمن مصنوعی برای روف گاردن چیست؟

نمایی زیبا و دلنشین
متعادل سازی دمای ساختمان
عملکرد عایق صوتی
محافظت از بام در برابر نور شدید آفتاب و یا سرمای شدید

5 1 رای
ثبت امتیاز شما
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها